Zdalna administracja
Aby ułatwić zarządzanie komputerami pracującymi w sieci, do systemu Windows XP została dodana usługa serwera oraz klienta terminali o nazwie Pulpit zdalny. Rozwiązanie to pozwala użytkownikowi pracującemu na innym komputerze na uzyskanie dostępu do sesji uruchomionej na jego komputerze. Dzięki tej funkcji administrator sieci w celu wykonania większości czynności nie musi przemieszczać się, wystarczy, że połączy się z odpowiednim komputerem, korzystając z klienta pulpitu zdalnego.

Połączenie takie polega na wykorzystaniu komputera lokalnego jako terminalu do maszyny zdalnej. Podczas pracy z usługą Pulpit zdalny użytkownik wykorzystuje klawiaturę oraz pozostałe urządzenia wejścia w celu przekazania przez sieć informacji do komputera zdalnego, informacje zwrotne są natomiast wyświetlane na monitorze komputera lokalnego. Oznacza to, że użytkownik może połączyć się z domu ze swoim komputerem w pracy i pracować w środowisku identycznym z tym, które ma w pracy. Podczas pracy terminalowej można korzystać z wszystkich aplikacji zainstalowanych na komputerze świadczącym usługi pulpitu zdalnego. Dostępne są również wszystkie połączenia sieciowe oraz zasoby takie jak drukarki. Usługę pulpitu zdalnego obsługuje Windows XP w wersji Professional, aby możliwe było korzystanie z tej usługi, muszą być spełnione następujące warunki:

 

Konfiguracja Pulpitu zdalnego

Aby skonfigurować komputer zdalny do obsługiwania połączeń usługi Pulpit zdalny, wykonaj następujące czynności:

  1. Kliknij Start, następnie prawym klawiszem myszy Mój komputer.


  2. W menu podręcznym kliknij Właściwości.


  3. Na karcie Zdalny zaznacz pole wyboru Zezwalaj użytkownikom na zdalne łączenie się z tym komputerem.


Uruchamianie usługi Pulpit zdalny;

  1. W oknie sesje zdalne kliknij OK.


  2. Kliknij przycisk Wybierz użytkowników zdalnych…, następnie kliknij przycisk Dodaj… w celu dodania kont użytkowników, którzy będą mieli możliwość nawiązywania połączenia zdalnego.


  3. Gdy wybrałeś kona użytkowników kliknij OK, aby zatwierdzić wybór.


  4. Dwukrotnie kliknij OK.


By komputer lokalny mógł korzystać z usługi Pulpit zdalny, należy zainstalować oprogramowanie klienckie:

  1. Włóż płytę CD Windows XP do napędu CD-ROM.


  2. Na ekranie powitalnym wybierz Wykonaj zadania dodatkowe.


  3. Kliknij Konfiguruj Podłączenie pulpitu zdalnego.


  4. Postępuj zgodnie z wymaganiami kreatora instalacyjnego.


Podłączanie do komputera zdalnego

  1. Uruchom komputer i załoguj się do systemu.


  2. Sprawdź czy Twój komputer ma aktywne połączenie z siecią, w której pracuje komputer zdalny, jeżeli nie należy ustanowić połączenie.


  3. Kliknij menu Start, Wszystkie programy, następnie Akcesoria, kliknij menu Komunikacja i uruchom Podłączenie pulpitu zdalnego.


Podłączenie pulpitu zdalnego

  1. Kliknij przycisk Opcje, aby konfigurować dodatkowe opcje połączenia.


  2. W polu komputer wpisz nazwę lub adres IP komputera zdalnego.


  3. Wpisz w odpowiednie pola nazwę użytkownika, hasło oraz jeśli to potrzebne domenę.


  4. Kliknij przycisk Podłącz.


Jeżeli wszystkie parametry zostały skonfigurowane poprawnie, zostanie nawiązane połączenie z komputerem zdalnym. Od tego momentu praca na komputerze zdalnym będzie przebiegała, jak gdyby był to komputer lokalny. Jedyną różnicą, zauważalną dla użytkownika, jest znajdująca się u góry pasek połączenia z nazwą serwera oraz przyciskami zarządzającymi oknem pulpitu zdalnego.

Dodatkowe parametry połączenia pulpitu zdalnego:;

Oprócz wymaganych parametrów połączenia, użytkownik ma dostęp do szeregu dodatkowych ustawień połączenia z usługą pulpit zdalny. Aby wykorzystać w pełni możliwości funkcjonalne tej usługi, należy poznać jej możliwości. Na karcie Ekran użytkownik ma dostęp do ustawień ekranu pulpitu zdalnego.

Wykorzystując suwak znajdujący się w górnej części okna, można zmienić rozmiar roboczy ekranu, natomiast aby ustawić ilość wyświetlanych kolorów podczas pracy zdalnej, należy wybrać z listy rozwijalnej odpowiednią wartość.

Pole wyboru Wyświetl pasek połączenia w trybie pełnoekranowym określa, czy będzie wyświetlany pasek połączenia.

Na karcie Zasoby lokalne znajdują się parametry podłączania zasobów lokalnych. Jeżeli komputer lokalny wyposażony jest w kratę dźwiękową i zależy użytkownikowi na poprawnym funkcjonowaniu dźwięku podczas pracy zdalnej, można zaznaczyć opcję Przenieś na ten komputer, która określa, że wszelkie żądania odtworzenia dźwięku zostaną przekierowane z komputera zdalnego na komputer lokalny.

Podobnie można postąpić z innymi urządzeniami lokalnymi. Istnieje możliwość przekierowania dysków, drukarek i portów szeregowych komputera lokalnego do komputera zdalnego tak, aby podczas pracy zdalnej można było używać urządzeń lokalnych.

Ustawienie Zastosuj kombinację klawiszy Windows definiuje sposób obsługi standardowych kombinacji klawiszy typu Alt+Tab. Jeżeli zostanie wybrane ustawienie Tylko w trybie pełnoekranowym (jest to ustawienie zalecane) lub Na komputerze zdalnym, to komputer będzie przesyłał kombinacje klawiszy do komputera zdalnego.

W przypadku wybrania Na komputerze lokalnym kombinacje klawiszy nie będą przesyłane do maszyny zdalnej i zostaną wykonane lokalnie.

Karta Programy pozwala na podanie ścieżki do programu, który zostanie uruchomiony na maszynie zdalnej zaraz po załogowaniu użytkownika. W przypadku gdy użytkownik wyłączy wskazany program, zostanie automatycznie rozłączony.

Wydajność połączenia z pulpitem zdalnym można regulować na karcie Wrażenia, gdzie zostały zawarte parametry optymalizujące połączenie z komputerem zdalnym. Użytkownik może wybrać szybkość posiadanego łącza oraz parametry wyglądu pulpitu zdalnego.