FORMATOWANIE DOKUMENTU
Kolumny i sekcje

Podział tekstu na kolumny Kolejna operacja, którą umożliwia WORD to pisanie tekstu w wielu kolumnach. Dzięki temu mamy możliwość tworzenia dokumentów o charakterze gazetowym. Z kolumnami ściśle powiązane są sekcje. Podział strony, w którym np. górna jej części jest podzielona na dwie kolumny, a górna na trzy kolumny, jest możliwy tylko wtedy, gdy obie części znajdują się w różnych sekcjach.
Podzielenie tekstu na kolumny uzyskamy po wciśnięciu przycisku "Kolumny" na pasku narzędzi standartowych. Pod przyciskiem pojawi się okienko w którym przez zaznaczenie myszką określamy liczbę kolumn.



Bardziej precyzyjny podział na kolumny realizujemy za pomocą polecenia Kolumny... z menu Format.





Znak końca kolumny

Podczas operacji kolumnowania zaznaczonego tekstu WORD stara się tak podzielić tekst, aby obie kolumny były równe. W innym przypadku może się zdarzyć, że jedna kolumna będzie wypełniona a druga pusta. Możemy wpływać na długość kolumny wstawiając w odpowiednie miejsce Znak końca kolumny. Znak ten wstawimy poleceniem Znak podziału... z menu Wstaw - wybierając opcje Podział kolumny.



Zmiana szerokości kolumny na linijce poziomej

Szerokość kolumn można ustawić również myszką na linijce poziomej. Należy chwycić za granicę pomiędzy marginesem a obszarem tekstu i pociągnąć w dowolną stronę.



Cofnięcie kolumnowania

Operację kolumnowania można cofnąć poleceniem Cofnij... z menu Edycja (lub kombinacją klawiszy < Ctrl - Z >). Dawno utworzony podział na kolumny można zlikwidować przez wybranie polecenia Kolumny... z parametrem Liczba kolumn=1

Podział tekstu na sekcje

Sekcja jest wyróżnionym fragmentem tekstu, dla którego można definiować takie parametry związane z dokumentem jak:
i inne miej istotne cechy.

W hierarchii podziału tekstu na pewne bloki (akapit, strona, dokument) sekcję można umieścić pomiędzy stroną a dokumentem, chociaż zdarzają się strony, na których wydzielono kilka sekcji.Sekcje stosujemy gdy:

  1. chcemy zawrzeć w jednym pliku kilka pism o różnych rozmiarach strony, różnych nagłówkach, różnym numerowaniu strony itp.
  2. Chcemy stworzyć tekst w różnych miejscach dzielony na różną ilość kolumn.
Numer sekcji

Sekcje są numerowane od "1" a ich numery są wyświetlane na pasku stanu (np. sek 3 - sekcja trzecia). Podczas przechodzenia przez granicę sekcji na pasku stanu zmienia się jej numer. Jeśli nie dzielimy dokumentu to na pasku stanu będzie widniał napis sek 1.

Tworzenie nowej sekcji

Sekcję tworzymy przez wstawienie znacznika końca sekcji, w którym jest widoczny (przy wciśniętym przycisku "Pokaż/ Ukryj" w postaci podwójnej kropkowanej linii z napisem "Podział sekcji". Żeby wstawić znacznik końca sekcji należy uruchomić polecenie Znak końca... z menu Wstaw i wybrać jedną z opcji w obszarze Podziały sekcji.

Usunięcie znacznika końca sekcji

Realizujemy przez ustawienie punktu wstawiania w obrębie znacznika i wciśnięcie klawisza < Delete >. Usunięcie znacznika spowoduje przeformatowanie poprzedniej sekcji do takich parametrów, jakie posiada sekcja późniejsza.