Kolumny i sekcje
Podział tekstu na kolumny
Kolejna operacja, którą umożliwia WORD to pisanie tekstu w
wielu kolumnach. Dzięki temu mamy możliwość tworzenia dokumentów o charakterze
gazetowym. Z kolumnami ściśle powiązane są sekcje. Podział strony, w którym np.
górna jej części jest podzielona na dwie kolumny, a górna na trzy kolumny, jest
możliwy tylko wtedy, gdy obie części znajdują się w różnych
sekcjach.
Podzielenie tekstu na kolumny uzyskamy po wciśnięciu przycisku
"Kolumny" na pasku narzędzi standartowych. Pod przyciskiem pojawi się okienko w
którym przez zaznaczenie myszką określamy liczbę kolumn.
Bardziej precyzyjny podział na kolumny realizujemy za pomocą
polecenia Kolumny... z menu Format.
Znak końca kolumny Podczas operacji kolumnowania zaznaczonego tekstu WORD stara
się tak podzielić tekst, aby obie kolumny były równe. W innym przypadku może się
zdarzyć, że jedna kolumna będzie wypełniona a druga pusta. Możemy wpływać na
długość kolumny wstawiając w odpowiednie miejsce Znak końca kolumny. Znak ten
wstawimy poleceniem Znak podziału... z menu Wstaw - wybierając opcje Podział
kolumny.
Zmiana
szerokości kolumny na linijce poziomej
Szerokość kolumn można ustawić również myszką na linijce
poziomej. Należy chwycić za granicę pomiędzy marginesem a obszarem tekstu i
pociągnąć w dowolną stronę.
Cofnięcie
kolumnowania Operację kolumnowania można cofnąć poleceniem Cofnij... z menu
Edycja (lub kombinacją klawiszy < Ctrl - Z >). Dawno utworzony podział na
kolumny można zlikwidować przez wybranie polecenia Kolumny... z parametrem
Liczba kolumn=1
Podział tekstu na sekcje
Sekcja jest wyróżnionym fragmentem tekstu, dla którego można
definiować takie parametry związane z dokumentem jak:
- rozmiar papieru i szerokość marginesów
- orientacja strony
- ilość kolumn tekstu
- usytuowanie i zawartość nagłówków i stopek
- format, miejsce i kolejność numerowania stron
- miejsce druku przypisów
i inne miej istotne cechy.
W hierarchii podziału tekstu na pewne bloki (akapit, strona,
dokument) sekcję można umieścić pomiędzy stroną a dokumentem, chociaż zdarzają
się strony, na których wydzielono kilka sekcji.Sekcje stosujemy gdy:
- chcemy zawrzeć w jednym pliku kilka pism o różnych rozmiarach strony,
różnych nagłówkach, różnym numerowaniu strony itp.
- Chcemy stworzyć tekst w różnych miejscach dzielony na różną ilość kolumn.
Numer sekcji Sekcje są numerowane od "1" a ich numery są wyświetlane na
pasku stanu (np. sek 3 - sekcja trzecia). Podczas przechodzenia przez granicę
sekcji na pasku stanu zmienia się jej numer. Jeśli nie dzielimy dokumentu to na
pasku stanu będzie widniał napis sek 1.
Tworzenie nowej sekcji Sekcję tworzymy przez wstawienie znacznika końca sekcji, w
którym jest widoczny (przy wciśniętym przycisku "Pokaż/ Ukryj" w postaci
podwójnej kropkowanej linii z napisem "Podział sekcji". Żeby wstawić znacznik
końca sekcji należy uruchomić polecenie Znak końca... z menu Wstaw i wybrać
jedną z opcji w obszarze Podziały sekcji.
Usunięcie znacznika końca sekcji Realizujemy przez ustawienie punktu wstawiania w obrębie
znacznika i wciśnięcie klawisza < Delete >. Usunięcie znacznika spowoduje
przeformatowanie poprzedniej sekcji do takich parametrów, jakie posiada sekcja
późniejsza.