FORMATOWANIE TEKSTU
Struktura dokumentu - Konspekt

W podrozdziale Tworzenie spisu treści opisane było jakimi stylami należy się posługiwać przy tworzeniu tytułów rozdziałów, aby automatycznie wygenerować z WORDa spis treści. Otóż używanie do tytułów rozdziałów - stylów Nagłówek 1, Nagłówek 2, Nagłówek 3 itd. Daje nam również możliwość pracy na Widoku konspektu.

UWAGA! Dzięki operacjom na strukturze dokumentu w WORDzie można przesuwać całe rozdziały w inne miejsce, tworzyć z rozdziałów podrozdziały i odwrotnie, kasować, wstawiać i wyświetlać treści tylko wybranych rozdziałów. A oto jak powinny być nadane style dla przykładowego dokumentu, aby można było pracować na strukturze dokumentu:

1.Geneza styl Nagłówek 1
1.1Rodzaje leasingu styl Nagłówek 2
1.1.1 Leasing finansowy styl Nagłówek 3
1.1.2 Leasing operacyjny styl Nagłówek 3
2.Rozwój leasingu w Polsce styl Nagłówek 1
3.Strony transakcji styl Nagłówek 1
3.1 Leasingobiorca styl Nagłówek 2
3.2 Leasingodawca styl Nagłówek 2
4. Zawarcie umowy leasingu styl Nagłówek 1
4.1 Umowy z pełną amortyzacją styl Nagłówek 2


Widok - Konspekt

Przejście na Widok - Konspekt realizujemy poleceniem Konspekt z menu Widok lub trzecim przyciskiem na poziomym pasku przewijania. Dla naszego przykładu obszar tekstowy przyjmie postać:

"Plusy" przed poszczególnymi rozdziałami oznaczają, że rozdziały te nie są puste (wewnątrz jest tekst). "Minus" przed rozdziałem 4.1 Umowy z pełną amortyzacją oznacza, że rozdział nie zawiera żadnej treści (jest dopiero rozpoczęty). Klawisz < Szary + > (na klawiaturze numerycznej) lub przycisk z plusem powodują rozwinięcie rozdziałów posiadających tekst lub podrozdziały. Po rozwinięciu do poziomu tekstu zauważymy, że każdy akapit zaczyna się od znaczka "mały minus".

Zaznaczanie rozdziałów i akapitów

Kliknięcie myszką na "plusie" oznaczającym rozdział, czy też na "małym minusie" oznaczającym akapit powoduje zaznaczenie tych fragmentów dokumentu. Na zaznaczonym fragmencie możemy wykonywać wszystkie operacje jak kopiowanie, kasowanie itd. Znaczenia przycisków na pasku narzędzi do tworzenia struktury

Operacje odnoszące się do nagłówka akapitu, w którym jest punkt wstawiania

Podnieś poziom
podniesienie o jeden poziom nagłówka lub akapitu tekstu do poziomu nagłówka (do poziomu rozdziału, w którym nagłówek się znajduje).
Obniż poziom
obniżenie o jeden poziomu nagłówka
Obniż do tekstu podstawowego
obniżenie nagłówka do poziomu akapitu w tekście podstawowym
Przesuń w górę
przesunięcie nagłówka lub akapitu tekstu podstawowego w górę (przeskoczenie jednego elementu niezależnie od poziomu)
Przesuń w dół
przesunięcie nagłówka lub akapitu tekstu podstawowego w dół (przeskoczenie jednego elementu niezależnie od poziomu)
Rozwiń
rozwinięcie nagłówka o jeden poziom. Aby rozwinąć cały tekst pod nagłówkiem należy kliknąć podwójnie na "plusie" stojącym przed nagłówkiem
Zwiń
zwinięcie tekstu nagłówka o jeden poziom. Aby zwinąć cały tekst pod nagłówkiem należy kliknąć podwójnie na "plusie" nagłówka.


Operacje niezależne od punktu wstawiania:

Wszystkie
rozwinięcie (zwinięcie) wszystkich nagłówków aż do tekstu podstawowego
Pokaż tylko pierwszy wiersz
zwinięcie (rozwinięcie) wszystkich widocznych akapitów tekstu podstawowego do pierwszego wiersza
Pokaż nagłówek
pokazanie nagłówków tylko do poziomu... (odpowiednio 1,2,3 itd.)
Pokaż format
pokazanie formatu (czcionek) nagłówków
Widok dokumentu głównego
wyświetlenie narzędzi do łączenia wielu dokumentów w jedną logiczną całość


Możemy zmienić czcionkę, jej styl i rozmiar. Uwaga: Dla uzyskania "ładnych" wydruków warto stosować do tytułów oraz wyróżnionych tekstów czcionki bezszeryfowe, natomiast do zwykłego tekstu czcionki szeryfowe. Czcionki bezszeryfowe to Arial, Avalon, do szeryfowych można zaliczyć Times New Roman, Courier. Różnica pomiędzy nimi polega na tym, że czcionki szeryfowe posiadają u góry i u dołu liter dodatkowe zakończenia -"daszki".