POJĘCIA PODSTAWOWE
Pismo
- system znaków służący do utrwalenia
języka lub zastąpienia języka mówionego przez pisany. (Encyklopedia Popularna
PWN).
Pismo - jest to przekazywanie myśli za pomocą
znaków pisarskich.
Dokument - każdy przedmiot materialny wyrażający
myśl ludzką, służący do udowodnienia jakiegoś twierdzenia. (Encyklopedia
Popularna PWN).
1. ZASADY PISANIA TEKSTÓW Zanim przejdziemy do edytorów tekstu, parę
słów na temat ogólnych zasad pisania tekstów.
Będzie nam potrzebna definicja
akapitu
AKAPIT - merytorycznie - fragment tekstu stanowiący
całość pod względem treści, wyodrębniony graficznie. Zaś formalnie jest obszar
tekstu ograniczony dwoma wcięciami klawisza [Enter]. [Enter] kończy poprzedni
akapit i zaczyna bieżący. Definicja merytoryczna jest
ważniejsza.>
Prawidłowa polska nazwa akapitu to werset. Natomiast akapitem
w języku polskim nazywamy przesunięcie pierwszego wiersza wersetu. Jak to często
ma miejsce - Microsoft narzuca własną terminologię, nie licząc się z istniejącą
w danym kraju.

Warto też zdawać sobie sprawę, że (wg. T. Hill
"Taniec życia") około 90% informacji ludzie przekazują sobie niewerbalnie, czyli
bez słów, a jedynie przez gesty, postawy, mimikę i z pomocą aury, jaka istnieje
wokół każdego z nas (czy zdarzyło ci się od razu nie lubić kogoś, kogo widzisz
pierwszy raz w życiu?). Nasz urok osobisty odgrywa więc niebagatelną, a często
decydującą, rolę w kontaktach z innymi ludźmi. Są sytuacje, gdy działamy na
odległość i nie możemy "oczarować" rozmówcy. Wtedy właśnie zadanie to musi
spełnić elegancja naszego dokumentu - podania o pracę, pisemnej prośby czy
życiorysu. Pomyśl o tym czytając ten tekst.
1.1 OGÓLNE ZASADY PISANIA TEKSTÓW
1. Na końcu linii tekstu nie może pozostać słowo mniej niż
trzy-czteroznakowe. Nie wolno więc pozostawiać spójników oraz wyrazów typu
"lub", "ale" na końcu wiersza tekstu. Należy przenieść je do następnej linii
przez związanie z następnym wyrazem "twardą spacją" ([Crtl]+[Shift]+[spacja]).
2. Nie rozdzielamy między wiersze tekstu imion i nazwisk oraz
temu podobnych wyrażeń.
3. W wierszu nie może być mniej niż siedem znaków. Zwłaszcza w
ostatnim wierszu akapitu.
4. Akapit nie może być podzielony między strony tak, aby jedna
linia była samotna na stronie. Edytory z reguły same pilnują takiego
sformatowania, ale warto pamiętać o ustawieniu tej możliwości.
5. Pierwsza strona tekstu nie ma numeru, (pusty nagłówek lub
pusta stopka). Zwykle unikamy jednoczesnego stosowania na stronach tekstu
nagłówka i stopki. Ostatnio jednak staje się popularne umieszczanie autora i
tytułu w nagłówku a numerów strony w stopce (każda kserowana strona zawiera
informację o tytule i autorze).
6. Przed znakami typu kropka, przecinek, dwukropek, średnik nie
ma spacji. Po nich - musi wystąpić spacja. Nawias oraz cudzysłów otwierający -
przed nimi jest spacja, po nich nie ma. Zamykające - odwrotnie. Np.
Tak (jak
zwykle) "zaczęto" poszukiwania. Tam, gdzie stykają się dwa znaki - decyduje
pierwszy z rozpoczynających albo ostatni z zamykających.
Tak, jak to było w
zwyczaju, ("odwiecznym"), ruszyli w tan.
7. Znak rozdzielający nie jest myślnikiem.
Konstantynopolitańczykowianeczka-Istambulanka (bez spacji!) ale "tak -
albo nie" (po obu stronach znaku " - " spacje!).
8. Dzieląc wyrazy między wiersze tekstu zastanawiamy się nad
znaczeniem zbitek sylab (np. szcza-wiowy).
9. W pismach wysyłanych do innych np. firm nie stosujemy
wyróżnień ani czcionką (typem lub krojem) ani dużymi literami (KRZYK!).
Wyróżnienie stosujemy w tekstach do czytania publicznie, notatkach i
ogłoszeniach.
2. PODZIAŁ EDYTORÓW.Edytory z grubsza dzielimy na dwie grupy: edytory
nieformatujące i edytor tekstu Word.
2.1 EDYTORY NIEFORMATUJACE.
"Klasyczne" edytory tego typu to EDIT w DOS i w Windows 9x
(wywołany poleceniem "
edit"), NCEDIT w Nortonie Commanderze (wywołanie
przez podświetlenie pliku w NC i klawisz [F4] lub komendę "
ncedit
nazwa_pliku") oraz edytory języków programowania. W Windows jest to Notatnik
(notepad.exe).
Edytory nieformatujące są używane do tworzenia programów lub
np. plików konfigurujących komputer (config.sys autoexec.bat) lub programy
(procedury batowe).
Pliki w nich tworzone to czyste kody ASCII (w Windows -
ANSI) zakłócone jedynie polskimi literami.
Edytory tego typu nie zapisują
w plikach dokumentów tzw. znaków sterujących wyświetlaniem tekstu na ekranie i
wydrukiem na drukarce - mówiąc prościej - wyglądu strony dokumentu.
Zwykle nie mają też wielu opcji (możliwości) i automatycznie wykonywanych
czynności edycyjnych. Na przykład:
Edytory nieformatujące w DOS z reguły posiadały możliwość
wstawiania polskich liter jedynie w trybie tekstu kody ASCII), o ile
komputer (właśnie DOS-strona kodowa!!) na to pozwala. W Windows Notatnik (ANSI)
korzysta z czcionek wbudowanych w Windows i problem nie istnieje, o ile nie
próbuje się przenieść do niego tekstu w ASCII.
Edytory formatujące w DOS były od strony kodowej i DOSu niezależne - same
tworzyły polskie litery na ekranie i drukarce (tzw. tryb graficzny). W Windows -
podobnie, z tym że korzystają z czcionek zainstalowanych w systemie i wspólnych
dla całych Windows.
2.1.1 EDYTOR: C:\WIN95\COMMAND\EDIT; albo C:\DOS\EDIT.
Typowym edytorem nieformatującym jest DOSowski EDIT.
Wywołuje się go z linii komend poprzez komendę: C:\>EDIT lub
przez C:\WIN95\COMMAND\EDIT lub w MS-DOS 6.x C:\DOS\EDIT.COM (pełne ścieżki
dostępu).
Podstawowe opcje edytora: ( ... - oznaczają, że po wybraniu
tej opcji pojawi się inne okno dialogowe):
2.1.2 EDYTOR: NCEDIT Z NORTONA COMMANDERA.
Inny edytor nieformatujący to NCEDIT z pakietu Norton
Commander. Wywołuje się go:
po podświetleniu na panelu NC nazwy pliku i klawisz [F4] - aby otworzyć
istniejący plik;
w panelach Nortona Commandera klawisz [Shift]+[F4] dla utworzenia nowego
pliku;
albo z linii komend poprzez komendę "ncedit nazwa_pliku"(spacja i nazwa
pliku muszą wystąpić!).
3. O ... DTP.
3.1 WSTĘP.
Prawie każdy potrafi napisać coś w edytorze tekstu. Obecnie
używane drukarki laserowe i atramentowe pozwalają uzyskać w warunkach domowych
publikację (wydruk) o jakości dotąd osiągalnej jedynie w drukarni. Pracę z
tekstem i projektowanie np. gazetki szkolnej wspomagają programu DTP (Desktop
Publishing - biurkowa poligrafia). Praca z edytorami oraz z programami do DTP
wymaga jednak znajomości zasad z zakresu typografii (układu graficznego -
kompozycji strony tekstu) oraz doświadczenia. Kształtowanie wyglądu strony nie
może być mylone z pokazem wszystkich możliwości programu DTP! Poniżej opisano
kilka podstawowych zasad tworzenia publikacji (na podst. CHIP 10/95)
3.1 3.2 INTENCJA.
Właściwa forma graficzna jest równie ważna co treść pisma!
Przed stworzeniem dokumentu musimy zastanowić się nad tym jaka
kompozycja strony jest dla tego dokumentu najwłaściwsza.
List, pismo do
współpracującej firmy, zaproszenie na zabawę, gazetka szkolna, zarządzenie do
wiadomości pracowników - każde z tych pisma wymaga innego układu graficznego
strony.
W przypadku ogłoszenia lub reklamy przekazywana treść jest zwykle
uboga. Istotne jest natomiast wyróżnienie się z pośród innych, zaatakowanie
czytelnika.
Gazeta powinna z jednej strony zaatakować czytelnika (tytuły) a
z drugiej przekazać treść w sposób konkretny oraz umożliwiający szybkie
odczytanie. W obu przypadkach przydatne są, umieszczone w tekście, rysunki i
zdjęcia.
Pisma urzędowe powinny być stonowane pod względem formy (oraz
tresci). Unikamy nadmiaru grafiki (praktycznie wstawiamy jedynie logo firmy!),
wybieramy układ strony, który cechuje duża powierzchnia niezadrukowana.
Najwłaściwszym doradcą jest poczucie elegancji i doświadczenie.
Warto jednak pamiętać, że jeżeli chcemy przekazać czytelnikowi treść wymagającą
zrozumienia i przemyślenie - forma graficzna powinna być harmonijna, ale nie
rzucająca się w oczy. Przeciwnie - w przypadku druków reklamowych lub ogłoszeń.
Ale i tu spokojna forma może być dobrym rozwiązaniem.
3.3 FORMAT I PODZIAŁ STRONY.
Doświadczeni czytelnicy natychmiast zauważają, oglądając jakąś
stronę, że jest ona nieprawidłowo skomponowana.
Stosunek zadrukowanej
powierzchni (nazywanej też wymiarem składu) do niezadrukowanej powinien podlegać
tzw. regule "złotego podziału" (mniejsze do większego jak 5 do 8). Taki podział
wywołuje u czytającego poczucie harmonii.
Strona A4 ma wymiary 297 mm na 210
mm, co odpowiada stosunkowi 2:3. Jeżeli lewy i prawy margines tekstu mają po 10
mm to na stopkę i nagłówek strony musimy wg "złotego podziału" zaplanować po 15
mm.
3.4 WYGLĄD STRONY.

Wygląd
strony wydruku jest szalenie istotny. Ocenie podlega bowiem zawsze nie wygląd
ekranu podczas pisania a tekst wydrukowany na drukarce. Problemy stwarza fakt,
że pisząc, nie zawsze widzimy całą stronę, jak to ma miejsce podczas pisania na
maszynie.
Drukarka wymusza minimalny górny i dolny margines (GMDruk i
DMDruk) z powodu konieczności przytrzymania jego końcówki (w drukarkach igłowych
- także konieczności wciągnięcia papieru na wałek). Od miejsca włożenia papieru
na wałek drukarki (igłowej) zależy też lewy margines offsetowy (MO). Drukarki
laserowe i atramentowe, z reguły, nie stwarzają takich problemów, ale mogą one
wystąpić, np. po ustawieniu prowadnic papieru na format Letter nieco większy od
A4.
Często powoduje to drukowanie zawartości jednej strony na dwu kartkach.
Należy jednak pamiętać, że te marginesy "dodają się" do ustawionych w
edytorze dla tekstu. W edytorze widzimy i ustawiamy rozmiar marginesów, takich
jakie chcemy otrzymać. Nie może on być mniejszy niż margines wymuszany przez
drukarkę. Windows'9x wymagają zainstalowania drukarki, czyli sterowników
drukarek. Nie jest konieczne by drukarka była "fizycznie" podłączona do
komputera. Ustawienia dokumentu pod kątem wydruku na niej są i tak przez edytor
uwzględniane. Pozwala to przenosić dokumenty z pracy do domu i z powrotem.
W
edytorze tekstu ustawiamy lewy, prawy górny i dolny margines tekstu.
Inny, poza marginesami, obszar niedostępny praktycznie podczas
pisania to stopka i nagłówek.
Pagina to element kompozycji strony
zawierający numer strony publikacji; paginy zwykłe zawierają jedynie ten numer,
paginy żywe - dodatkowo też przypomnienie nazwiska autora, tytułu książki czy
rozdziału.
Paginą nazywamy stopkę (obszar na dole strony) i/lub nagłówek (na
górze strony). Często jest odgraniczona separatorem graficznym (linią) od reszty
strony.
Wyjątkowo stopka i nagłówek występują razem - z reguły użycie
jednego z tych elementów wyklucza użycie drugiego. Można tworzyć paginę:
>dla wszystkich stron jednakowo (ogólną),
>inne dla pierwszej strony; pierwsza strona tekstu nie powinna posiadać ani
stopki ani nagłówka; nawet jeżeli je posiada - nie ma w nich numeru strony!
>inne dla stron parzystych ("nakrywają" określone jako ogólne);
>inne dla każdej ze stron (te z kolei nakrywają parzyste i ogólne);
>
3.5 AKAPIT.
AKAPIT - obszar tekstu ograniczony dwoma wciśnięciami
klawisza [Enter]. [Enter] kończy poprzedni akapit i zaczyna bieżący. Po
napisaniu akapitu - naciskamy klawisz ENTER. Akapit może być jedną linią -
wierszem tekstu. Jeden wiersz akapitu nie może zostać samotnie na stronie.
AKAPIT to fragment tekstu stanowiący całość pod względem treści.
Naciskanie klawisza ENTER a formatowanie akapitu. Jeżeli
po każdym wierszu (linii) tekstu, będziemy, jak w maszynie do pisania lub w
edytorze nieformatującym naciskali [Enter], napisane linie będą tworzyły
oddzielne akapity i nie będą podlegały wielu opcjom edytora formatującym tekst.
Aby móc nadać napisanemu tekstowi format (wygląd) - możemy nacisnąć [Enter]
dopiero po napisaniu treści całego akapitu.
3.6 KROJE PISMA. WYRÓŻNIENIA.
Tradycyjna technika zecerska zna setki różnych krojów pisma,
które w postaci cyfrowej - dostępne w programach komputerowych noszą nazwę
fontów.
Typowe fonty to: Arial (często
stosowany zwłaszcza do dużych elementów tekstu - tytuły - oraz do dokumentów
zawierających liczby), Courier (naśladujący czcionkę
maszyny do pisania, często też używany do pokazywania tekstów pojawiających się
na ekranie monitora) i Times New Roman (ten tekst).
Font Times (lub podobne)
został zaprojektowany specjalnie dla gazety
The Times of London i
przedstawiony jej czytelnikom w roku 1932. Okazał się jednym z największych
hitów w historii krojów pisma. Jest często stosowany w gazetach i książkach i
stąd dla czytelnika jest on "przeźroczysty", nie zwracający na siebie uwagi.
Mnogość dostępnych fontów kusi użytkownika, aby w danym dokumencie użyć ich
więcej niż potrzeba. A potrzeba nie więcej niż 2 - 3. Jeden "normalny", w którym
sporządzony jest cały tekst, drugi na tytuł i trzeci na podtytuły.
W celu
uwypuklenia fragmentów tekstu lepiej jest, zamiast różnych fontów, używać
specjalnych wyróżnień (atrybutów) takich jak
pogrubienie,
kursywa
lub
podkreslenie. Ale i tu - bez przesady!
Zasadą jest, że w tekście wyróżnionym dokonujemy wyróżnień
poprzez powrót do czcionki standardowej dla dokumentu.
W pismach wysyłanych
do innych ludzi nie używamy wyróżnień, ani dużymi literami (KRZYK!) ani krojem
lub typem czcionki. Tego typu elementy można stosować tylko w notatkach,
konspektach lub ogłoszeniach.
Każdy krój ma swój własny charakter i przez to wywołuje u
czytającego okreslone skojarzenia. Poniżej przykład dwu krojów użytych

do różnych
tekstów. Solidnie wyglądająca czcionka fontu bardziej odpowiada przekazywanej
treści "Budownictwo ..." niż delikatny font użyty dla napisu "Gabinet...".
Czytelnik zwykle łączy z pojęciem budownictwa takie cechy jak stabilność,
wytrzymałość. "Lekki" font zaś lepiej wygląda użyty do logo domu mody, czy też
nagłówek kącika mody w jakimś czasopiśmie.
3.7 WIELKOŚĆ CZCIONEK..
Rozmiar czcionek (fachowo:
stopień pisma) podawany jest
zazwyczaj w
punktach typograficznych (1p. = 0,376 mm). Inną jednostką
jest
cycero, mający 12 punktów (4,513 mm). Ostatnio często stosowany jest
zwykły milimetr.
Przy wyborze właściwej wielkosci czcionki należy trzymać
się zasady: normalny tekst może mieć wielkość od 9 do 12 punktów, na nagłówki
(tytuł) używamy czcionki o wielkosci 14 punktów i więcej a na odsyłacze i
przypisy - 6 punktów. .
3.8 ODSTĘPY MIĘDZY WIERSZAMI.
Drukarze używają okresleń "interlinia" i odstęp
międzywierszowy. Sposób ich określania pokazany jest na rysunku. Edytory oferują
automatycznie ustalaną interlinię, wynoszącą 1, 1,5, 2 oraz do ustawienia przez
użytkownika.
Dwa powody przemawiają za ustawianiem interlinii. Pierwszy to
zaczernienie strony dokumentu. Im mniejsze odstępy - tym strona jest czarniejsza
i mniej chętnie czytana. Drugi powód to czytelność dokumentu. Zbyt mała
interlinia zmniejsza szybkość czytania, bo oko dłużej szuka początku nowej
linii, a poza tym przerwanie czytania na chwilę i powrót do tekstu jest znacznie
trudniejszy..
Warto trzymać się następujących reguł:
>dla długich wierszy niezbędna jest większa interlinia;
>wiersze powinny być tak oddalone aby górne i dolne końce liter nie stykały
się wzajemnie;
>kroje szeryfowe (Times) potrzebują większej a bezszeryfowe
mniejszej interlinii (szeryfy to zaokrąglenia i
kreski na zakończeniach znaków; prowadzą wzrok wzdłuż linii tekstu, ułatwiając
czytanie).
>
3.9 WYRÓWNANIE.
Bloki tekstu mogą być ustawiane na cztery sposoby: wyrównanie
do lewego marginesu, wyrównanie do obu marginesów (wyjustowanie), wyrównanie do
prawego marginesu oraz wyśrodkowanie.
Decydujące znaczenie ma rodzaj
dokumentu, wyróżnione bloki oraz objętość tekstu.
Jednak kluczowa jest
czytelność dokumentu i niedopuszczenie do zbyt dużych odstępów między wyrazami.
Najczęściej stosujemy wyjustowanie (przy wierszach dłuższych niż 40 znaków) oraz
wyrównanie do lewego (bez ograniczeń, jest to naturalny sposób wyrównywania
tekstu w naszej kulturze). Wyrównanie do prawej stosujemy tylko jako podpisy pod
ilustracjami a wyśrodkowanie - wyłącznie do nagłówków i tytułów.
3.10 ODSTĘPY MIĘDZYLITEROWE (kerning).
Przy dużym stopniu pisma (rozmiarze czcionki ponad 24p.)
niektóre pary liter robią wrażenie zbyt daleko odsuniętych od siebie (patrz
rysunek). Jest to problem, którego fachowe rozwiązanie wymaga specjalnych
narzędzi. W edytorach tekstu stosujemy kerning (dosuwanie czcionek do siebie) w
postaci uproszczonej.
3.11 RAMKI I PODKREŚLENIA.
Programy do DTP oraz edytory tekstu pozwalają na wstawianie
linii, ramek i innych elementów graficznych mających za zadanie uwypuklać pewne
elementy tekstu. Warto stosować je oszczędnie. Zamiast nich lepiej jest
powiększać odstępy między elementami, które chcemy wyróżnić a pozostałymi.
Podobnie - jasny tekst na ciemnym tle. Jest on zwykle słabiej
czytelny niż zwykły. Jeżeli decydujemy się na takie rozwiązanie, należy użyć
pogrubionej, bezszeryfowej czcionki.
3.12 PODSUMOWANIE - FORMATOWANIE AKAPITU.
Przypomnijmy: jeżeli po każdym wierszu (linii) tekstu, będziemy
jak w maszynie do pisania lub w edytorze nieformatującym naciskali [Enter] - tak
napisane linie będą tworzyły oddzielne akapity i nie będą podlegały wielu opcjom
edytora formatującym tekst.
Aby móc nadać napisanemu tekstowi format
(wygląd) - możemy nacisnąć [Enter] dopiero po napisaniu tresci całego
akapitu.
Formatując akapit z reguły określamy:
wcięcie (wycięcie) pierwszej linii; może go nie być a może wynosić od 2 do
5 znaków (1 cm); specyficznym akapitem jest numerowanie i wyliczanie - są to
tzw. akapity "wiszące";
odstęp międzywierszowy; zwykle określaną w wysokości linii tekstu; typowe
to 1 i 1,5;
odstęp przed i po akapicie; stosuje się "odstęp międzywierszowy * 1,5";
odstępy po poprzednim i przed bieżącym sumują się - stąd określamy zwykle
jeden z nich a w specyficznych akapitach zmieniamy to ustalenie; tytuł zwykle
posiada odstępy "przed" i "po";
sposób wyrównania tekstu do marginesów; może to być:
"do lewego" - jak w tekście pisanym na maszynie do pisania; tak
wyrównujemy teksty o małej liczbie znaków w wierszu, lub jeżeli nam się tak
podoba;
"centralnie" - zwykle tylko do tytułów; tak wyrównujemy tytuły, tabele i
teksty typu ogłoszenia z małą liczbą znaków w wierszu a drukowane na
formacie A4;
"w pełni" - do obu marginesów jednocześnie, tekst "wyjustowany"; pełne
wyrównanie (do obu marginesów bocznych) stosujemy w tekstach pisanych w
formacieA4 (ok. 65 -75 znaków w wierszu);
"do prawego" - najrzadziej, jedynie w bardzo specyficznych akapitach;
zwykle tekst obok rysunku, jeżeli tekst poniżej (rysunku) jest wyrównany w
pełni.
marginesy; (patrz układ strony); UWAGA: tabela, o ile zajmuje w
przybliżeniu tyle znaków ile jest w wierszu, swoją szerokością narzuca rozmiar
marginesów bocznych;
czcionkę; czcionka może mieć typ (najczęściej stosuje się Arial, Courier oraz Times New
Roman), atrybut (gruby=bold, kursywa=italic,
podkreślony=underline) oraz wielkość w punktach; zasadą jest stosowanie
jednej czcionki jako standardowej (np. Times), jednej do wyróżnień w tekście
(lepiej: inny atrybut czcionki standardowej) i jednej na tytuł (np. Arial).
4. SŁÓWKA.arkusz - 22 strony tekstu;
bitowa mapa -
mozaika punktów czarnych i białych tworząca obraz (np. rysunek);
czcionka - (żargonowo) krój, styl i stopień pisma;
font -
cyfrowo opisany zestaw znaków konkretnej odmiany pewnego kroju pisma;
krój pisma - zestaw znaków drukarskich (liter, znaków przestankowych
i innych) o wspólnych cechach; w jego obrębie można wyróżnić jego odmiany
(cienki, normalny, gruby, pochyły, kursywa);
kursywa - (italiki)
pismo pochyłe; w edytorach jest najczęściej elektroniczną deformacją prostego
kroju;
pagina - element kompozycji strony zawierający numer strony
publikacji; paginy zwykłe zawierają jedynie ten numer, paginy żywe - dodatkowo
też przypomnienie nazwiska autora, tytułu książki czy rozdziału;
stopień
pisma - wysokość pisma wyrażona w punktach (0,376 mm);
strona -
1800 znaków tekstu;
szeryf - wystające zakończenie elementu znaku
(np. litery) w szeryfowych krojach pisma (np. pismo
bezszeryfowe i szeryfowe);
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL